Confucius – principiile educației absolute

Puțini cunosc că unul dintre primii mari umaniști ai lumii a fost Confucius. Pe la 490-480 îen, enunță în clar aceste principii ale umanismului: cavalerismul; dreptatea; umanitatea; pietatea.

Tot Confucius este primul om care realizează că o societate performantă, progresistă, trebuie să aibă ca obiectiv … EDUCAȚIA ABSOLUTĂ, definind principiile acestei performanțe sociale:

  • scopul fundamental al educației este să te aducă să fii ceea ce ești;
  • educația să fie nediscriminatorie;
  • totul se învață (nu există oameni deștepți și oameni proști, ci doar oameni care gândesc și alții care refuză să gândească – nu există nu pot, există nu vreau);
  • relațiile umane se bazează numai pe ierarhie, ierarhie construită pe merite care rezidă din sistemul educativ etapizat, progresiv și selectiv;
  • educația nu trebuie să judece ci doar să te facă mai bun;
  • educația trebuie să insufle virtutea și ordinea;
  • virtute și ordine există doar dacă există morală;
  • morala are la bază regula reciprocității, regula omeniei, regula bunei-cuviințe, regula pietății;
  • regulile există doar dacă există cele cinci relații de bază: relația copil-tată-mamă, relația copil vârstnic – copil tânăr, relația soț – soție, relația bătrâni – tineri, relația conducător – supus;
  • educația absolută coexistă cu justiția, justiția fiind forma supremă de educație. Justiția trebuie să fie imediată precum fapta, precaută și să nu abdice de la scopul formativ care se va răsfrânge individual și colectiv;
  • educația înainte de a fi un drept egal, ea este o severitate. Severitatea este cea care cerne meritele.

… interesantă viziune.